Monday, May 24, 2010

Pertanyaan..sila jawab..

Okay..hari nih nak tanya pada mak bapak yang ada kat luar sana…sebab aku xpaham..sebab aku x punya anak lagi..jadi question ini adalah untok korang..

Aku x paham kenapa eh korang suka takut-takutkan anak korg? Contoh..kalu anak tuh jalan sikit, ato loncat2 sampai, katalah sampai nak masuk longkang…korang akan cakap…"jangan pegi depan tuh. Ada hantu" atopun " Jangan pergi depan tuh. Nanti anjing gigit" dan ape2 lagi lah yang bukan kebenaran sebenar… kenape ek?? Aku xpaham kenapa korang xcakap jek " jangan pergi depan tuh. Ade longkang. Nanti jatuh. Sakit" Kenape ek??

Budak-budak. Diorang bukan tau pon. Xpasal-pasal diorg takot hantu..padahal hantu tuh xde pon. Diorg tau sebab dah ada pengalaman, pernah mengalami. Kita xkan tau jatuh longkang tuh sakit. Sebab xtau pon ape mende sakit tuh. Sampai la kite betol2 jatuh dan rasa sakit.… " baru lah ade input dalam kepala "sakit adalah xbest. Jadi jangan terjun longkang lagi" Bile korang start telling lies pasal hantu la ape lah, and diorg tau yang ko tipu, ape2 yang ko ckp lepas nih , mesti diorg wat dek nye! Korang dah bagi dia rase takot pada mende yang xsepatutnye..aku cukop xsuke.. (ni same kes jugak ngan orang suke cepat atau lambat kan jam..aku xpaham betol..nape x set kan pada waktu yang tepat jek?? Kenapa nanti nak kene kira.."owh..jam aku cepat 30 minit. So tolak 30 minit..erkk…pukol 3.25pm la..eh..x silap..kol 4.12 la..hehe.." ??!!!???)

Patuh ade pulak..yang konon2 nak pujuk anak yang tengah nangis…"eh..eh…comel nih..lempang kang..cubit kang..hah hah..nak nangis la tuh… bungkus bawak balik kampong la..eh..eh..bagi kat mat bangle jage la..nangis la lagi…tuh…tuh..bangla tuh dah datang..senyap..senyap…" (no offense to any mat bangle..ini Cuma contoh). Banyak kan yang macam nih..ko pehal ugut-ugut anak macam nih?? Salah ko lah yang xreti pujok anak..ugut-ugut pulak..sengal gile!

Lagi satu yang terlalu menjaga anak . sampai x bagi langsung keluar rumah. "Nanti kene gigit nyamok". Abih, baik xyah lahir langsung..kann.. Ada pulak yang nak lap lantai ngan dettol tiap2 10 minit.. huh! Abih kalau dah sebijik kuman pon xleh lekat kat badan anak ko, macam mane nnti dia nak hidop? Bahaya ko tau x kalu x expose anak ko kat kuman2 nih. Kalau diorg jadi terlalu clean, mudah sangat dapat penyakit nanti!

Patuh lagi satu yang aku xpaham. Kadang-kadang kalu kite keluar pi kedai ke ape ke..mesti jumpe budak-budak kecik yang tangah melalak macam gila..bese lah budak.. Yang aku pulak kebetulan lalu kat tepi diorg.. dan aku senyum kat budak tuh..atopun aku tengok je budak tuh.. lepas tuh mak bapak budak tuh mesti cakap " tengok..kakak marah dah adik bising-bising."

Patuh korang expect aku buat ape?? Buat muke marah? Padahal aku dengan niat penuh ikhlas nak tenang kan budak tuh dengan senyum aku yang penuh menawan nih.. bengong punya ibu bapa.. Dia x terpikir ke yang dia dah buat budak tuh takot ngan orang ramai.

Ntah la…Having that I also have a baby (adik tiri) kat rumah..does make me think..sebelom nih kurang perasan.. tapi bile ada budak kat rumah..memang terpikir.. xde la..budak nih keluar with nothing. Kosong. Kite yang punya tanggung jawab. Contohnya untok kenalkan dia ngan makanan baru. Yang dia akan berkerut-kerut muka sebab xbiasa makan mende baru. Tapi 3rd suapan, dia dah okay dah. Sama jugak dengan Sakit..dan mende-mende yang xbolih buat. Babies learn very fast. And to learn, you have to let them learn it themselves. Contohnya, macam adik, dia suka panjat ape2 la, untok dia berdiri. Sebelom nih dia penah pegang bakul kain. Mende tuh xstabil, goyang2. Tapi dia panjat jugak. Dan dia jatuh! Dia sakit. Dia nangis. Dia belajar. Dan sekarang nih, sebelum panjat mende, dia akan goncang2 dulu. Kalau mende tuh x goyang, dia akan teruskan pemanjatan beliau sampai dia berjaya berdiri. Hah..budak kecik memang cepat belajar.

Hah. This is how my parents brought me up..Brought us up..They let us learn it ourselves. They gave us guidance, nasehat, freedom and yet they watch us like a hawk. And still in the end, the decision is still up to us..kann.. I never say only my parents' practice good parenting, but I think it is important that you always give space to your child. For them to learn, for them to grow up.

Campak dia pergi sana sini..lantak la dia nak wat buat..as long as you are watching xpe lah..experience is the best teacher…hahaha…aku xsoh korang buang anak..campak tuh maksudnye, expose dia dengan situation, dengan sekeliling baru, baru lah dia belajar..


Aku cakap banyak je..anak pon xde..hahaha… aku cuma praktikkan mende nih kat anak2 kucing yang ade kat rumah… yang xtau…kolam tuh ade air..xleh masok,nanti lemas. Ye la..kucing…ko cakap pon bukan dia paham. Jadi kene bagi dia belajar sendiri. Bagi jek dia masok dalam kolam tuh..kang dia dah plop plop baru ko pi sauk dia keluar. Skang dia dah tau, xleh masok dalam kolam..plop plop nanti..hehehe…


"hah tu lah! kan dah sakit jatuh bumbung! Esok naik lagi yek" pesan saya pada kucing.

Esok dia naik lagi, cume lebih terer dari sebelom nih..dan x jatuh lagi..hehehe..pandai kucing saya..

Ye kebebasan yang beginilah yang saya maksudkan..


To 'gf's: Alah korang nih…baru ingat nak buat rekod..makan dekat Ikea 3 hari berturut-turut tanpa henti..ceh…sekali x jadi lak..

2 comments:

Unknown said...

rekod tu x bes..baek sokong rekod aku..fes time mkn kt ikea after months=( asek dgr cite mkn ikea je...benci!!!!!!!!

afirah said...

hahahaha....ko la..xcukop rajin pi ikea sape soh!