Saturday, April 24, 2010

Makcik MPP

Orang Melayu memang terkenal dengan sifat sopan santun.. sifat menghormati orang dan jage hati. well, itu la orang melayu..sekarang nih mungkin nilai2 murni tuh dah kurang sikit. tapi rase nye melayu memang xleh lari dari sifat2 nih. Dan sebab suke sopan santun, suka jaga hati orang lain muncol la sifat malu-malu. malu lah, macam xde nak straight forward sangat. xde nye nak bgtau perkara sebenar. sebab tuh ade banyak bahasa-bahasa yang bunga-bunga.

contohnye, kalau kite pegi rumah orang putih, itu mat saleh lah...dia mesti akan tanye "Would you like some coffee?"

Jawapan yang di expect kan bagi mereka hanya lah yes or no. samada kita nak minum atau tidak. itu jek.

tapi kalau orang Melayu....

dah lah tengah panas terik. Haus gile nih. kalu dapat air memang la sangat nikmat..
atau..
time tuh dah lah baru lepas drive 6 jam. xsempat lak nak benti makan. lapar sangat. lapar tahap gaban dh nih.. perot tuh memang dah berkeroncong gile lah...

tapi jawapan standard orang Melayu "eh, takpe lah. jangan susah-susah. saya tak haus/lapar. xpe2.."

tapi dalam hati sape je lah yang tau..

tapi kita sebagai orang Melayu jugak tahu, memang sebenarnye tetamu tuh nak minum/makan. jadi walaupon dah dirayu2 xperlu, mereka akan still hidangkan makanan atau minuman. hehehe...

tapi kalau orang putih..kalu korang cakap xnak...sampai bile2 lah dia xkan buat makanan/minuman tuh..hahaha..

kenapa saya tertulis nih semua?? sebabnye adalah pertemuan saya dengan makcik paku pakis..

siapakah makcik paku pakis??


Dalam beberapa minggu nih, lama x makan lauk2 kampung...atau lauk2 tradisional...so teringin la sangat nak makan lauk tradisi..so dah plan nak buat kari ikan tenggiri ngan sayur lemak pucuk paku ngan ayam goreng (sbb ade yg xmkn ikan kat umah) ngan sambal belacan ngan ulam raja..

so pagi tadi pegilah pasar..(ok..tipu..pegi tengahari..hari bangun lewat!hahaha) dah dapat ikan tapi xdapat pucuk paku. so pegilah kedai depan plak.

keluar jek dari kete nampak pucuk paku pakis. dr jauh dh aim nak amik. ttbe terpegang paku pakis tuh dalam mase yang sama ngan sorng makcik. makcik yang x dikenali. jadi name mak cik itu makcik paku pakis (MPP).

MPP cakap "nak cari paku pakis jugak ke? Makcik pon nak juga nih, tapi nak sikit jek nih"

saya " aah. tapi layu la plak kan. saya pon nak sikit jek nih. camnih la makcik. saya amik separuh makcik amik separuh yek"

MPP " eh takpe. makcik nak sikit jek. ni bolih makan nih. rendam ngan air balik, nanti dia ok balik. xlayu dah"

saya "yeke makcik? saya pon sikit jek nih. xpe la separuh2"

MPP "hehe..amik je lah. amik semua pon xpe."

saya yang juga seorang melayu, tahu makcik nih mesti malu-malu. maka saya pon berkata "takpe makcik saya amik separuh je la.kang banyak lak tak habih" tapi sebenarnye nak lagi. huhuhu...

MPP "yelah. masak lemak sedap jugak nih"

saya " aah betol. saya nak masak lemak kuning lah nih. K la makcik.pergi dulu yek"

saya pon pergi depan sikit nak amik rebung lak untok tambahan sayur lemak paku pakis saya.

pusing belakang, saya nampak kelibat MPP tuh. dia amik semua paku pakis yang ade lagi.

alahai..saya rase bersalah lak. patut ke saya bagi balik paku pakis itu..uhuhu..rasenya macam kalau saya x amik paku pakis tuh mesti dia amik semua sekali, sebab dia ade cakap dia pon dok cari paku pakis xdpt2..ni baru ade..uhuhuhuhu....

tapi itu lah. budi bahasa seorang melayu. orang bangsa lain mungkin tidak seperti MPP itu. mungkin akan amik semua paku pakis tuh dan x bagi sikit pon pada saya. hehe..

trimas yer makcik..saya doakan makcik senang dan panjang umor. dapat jugak makan sayur paku pakis tuh.

dn ini lah lauk tengahari saya tadi..



ikan tenggiri masak kari ala mamak


sayur lemak kuning paku pakis ngan rebung.
ini actually dibuat oleh adik saye. saya cume melihat sahaje.
latihan..hehehe..practice makes perfect..

dan ayam goreng yang xamik gambar.hehe..

ulam raje lak xdok.uhuhu...kempunan..



dan tekak pula dibasuh dengan air kelapa paling sedap dalam dunia!!
yer, hanya dijual di Seksyen 6, Kota Damansara.

...chow...



2 comments:

Unknown said...

mu..mane kronologi wak kari ikey tu=(waaaaaaaaaaaa

afirah said...

mek...ado belakey pek repoh kari baba's ok...hehehe...

aku setiap kali nok wat kari aku beli..semata2 sebab nok resipi kt blakang tuh...

masih belom cukop pengalaman..resipi masih lagi belom dihujung jari..hhehehe...